Ljuset får oss att må bra

sh_bright_sunlight_summer

Under de mörka årstiderna är det inte ovanligt att många människor blir låga och kanske rent utav hamnar i en depression. Bristen på ljus kan således leda till höst- och vinterdepression, men idag finns det hjälp att få som kan lindra symptom som inte handlar om att inta medicin.

Ljusterapi anses kunna lindra depressioner som uppkommer när de ljusa dagarna kortas av och tas över av allt mer mörka timmar på dygnet. Man använder också terapiformen för att behandla försenat sömnfassyndrom, som innebär att man har en dygnsrytmsjukdom.

I korthet kan man säga att behandlingsformen innebär att man utsätts för mycket starkt ljussken under en längre tid. Man kan få ljuset via en ljusbox eller i ett ljusrum. Dessa ljusrum används på flera av Sveriges sjukhus. Man använder lysrör med god spectralfördelning och hög färgtemperatur och i rummet är ljuset indirekt. Ljusrummen har normalt en ljusstyrka på mellan 2000 och 4000 lux, vilket är ungefär 10 gånger mer än i ett kontor.

Så vad kan man göra själv hemma då? Enklaste sättet är att ta vara på ljuset i alla rum och inreda med ljusa tyger. Sätt gärna upp speglar eller andra blanka material, för att spegla ljuset från lampor och sol.